STAGIUL DE PRACTICĂ PROFESIONALĂ – ÎNTRE TEORIE SI PRACTICĂ

Practica a fost intotdeauna o problema a invatamantului romanesc ca urmare a faptului ca intregul sistem de invatamant este structurat in mod teoretic si porneste de la teorie spre practica. Acest sistem este atat de vechi si de inradacinat incat putina lume observa ca invatamantul romanesc ar trebui restructurat oarecum din temelii, de la baza sa. Daca s-ar intampla acest lucru problema “practicii” nu s-ar mai pune atat de acut, iar “practica” nu ar mai fi privita separat ca si cum nu ar face parte din ceea ce se cheama invatamant.

Invatamantul romanesc este, de decenii, un invatamant teoretic, iar problema practicii se pune din aceasta perspectiva, adica versus/in opozitie cu teoría. Practica vine intotdeauna dupa. Adica: acum invatam teoría, apoi o punem in practica. Cea mai mare parte a școlilor isi desfasoara activitatea in sălile de clasă dupa principiul ex catedra. Din aceasta cauză, practica este vazuta ca si o activitate in plus, menita doar sa ilustreze ceea ce s-a invatat in teorie.

Invatatul, ca atare, in Romania, nu este practic. Aceasta este o afirmatie care poate sa ridice varii tipuri de intrebari. Dar daca luam si studiem, de exemplu, invatamantul in SUA, o sa observam cateva lucruri de structura interesante. De exemplu, lectia de geografie –geologie, la capitolul “vulcani” sa spunem; elevul primeste cateva cunostinte –dar chiar si in aceasta situatie el este intrebat intai ce stie despre vulcani iar profesorul completeaza si aduce informatia stiintifica pe ceea ce elevul/studentul stie deja, deci este o “teorie” interactiva, care, la randul sau, implica participarea si cunostintele acumulate apriori de cei care invata. Dupa acest scurt demers teoretic, interactiv, elevii primesc o tema practica care se numeste “proiect” si anume (toate acestea sunt exemple menite sa simplifice intelegerea rolului practicii si a felului in care aceasta este inteleasa in alte sisteme de invatamant) sa realizeze intr-o saptamana, acasa, un vulcan functional pe care sa-l aduca apoi la scoala pentru evaluare.

Ce inseamna acest proiect? Inseamna ca persoana studiaza cum este alcatuit vulcanul, se gandeste care sunt straturile acestuia, cum functioneaza/circula lava, cum poate sa realizeze (ce materiale poate sa foloseasca etc), deci se implica in acest proces pe care il si intelege in acest fel foarte bine. Cu cat proiectul este mai complex si mai creativ cu atat evaluarea profesorului este mai buna. In acest fel putem spune ca invatamantul din alte tari porneste de la practica catre teorie in vreme ce in Romania lucrurile stau exact invers.

Faptul ca tu participi la o activitate despre care ai invatat teoretic, iti schimba complet viziunea asupra lucrurilor. Asa cum au spus si elevii “teoría este complet diferita de practica”, in sensul ca practica te pune in fata unor situatii inedite, noi, deosebite pe care nu le-ai invatat niciodata”

Faptul ca invatamantul romanesc nu porneste de la practica, porneste de la teorie, face ca aceasta activitate “practica” sa fie privita intr-un anume fel si sa fie interpretata intr-un anumit mod. Acest tip de practica nu are valentele necesare pentru a fi suta la suta folositoare. In vreme ce, un invatamant bazat pe practica, care porneste de la practica, care isi leaga inca de la inceput teoría de practica, care se realizeaza pe baza de proiecte in ferme, in unitati de procesare, in laboratoare  etc, ar da studenti mult mai bine pregatiti si mai adaptati realitatii.  In practica “esti pus in situatia sa ai reactii, sa gasesti solutii, sa iti aduci aminte ce ai invatat si, mai ales, sa iti asumi riscuri”. Teoria nu te pune niciodata in aceasta situatie.

Suntem inca in situatia in care “militam” chiar si pentru acest sistem “traditional” de practica pentru ca este absolut necesar si pentru care ar trebui investit mult mai mult, mai ales in realizarea de parteneriate cu diverse institutii de profil.

Întocmit: MUNTEANU GEORGIANA,

Expert informare și comunicare

”Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”

”Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro