ANTREPRENORIAT

Termenul de antreprenoriat a inceput sa fie folosit de economisti in secolele XVIII-XIX, suprapunandu-se cu perioada Revolutiei Industriale.

Desi multi oameni privesc antreprenoriatul ca pe o calitate innascuta, pe care putini oameni o poseda, in realitate, acesta este mai degraba o suma a factorilor de mediu, personali si sociali care pot fi dezvoltati prin educatie si antrenament.

Specialistii in afaceri si economie sunt de parere ca succesul antreprenorilor este prezis in mare parte de nivelul acestora de educatie si expertiza in zona in care aleg sa-si dezvolte o afacere. Asadar, educatia antreprenoriala reprezinta un instrument foarte important daca simti ca ai abilitatile necesare pentru a incepe o afacere pe cont propriu.

In urma unui studiu publicat de Harvard Business School in noiembrie 2017, trasaturile de personalitate ale antreprenorilor sunt urmatoarele:

  • deschidere la experiente noi – sunt independenti, centrati pe originalitate si creativitate, isi asuma usor riscuri;
  • constiinciozitate – sunt orientatati pe scopul final al actiunii si duc intotdeauna taskurile la bun sfarsit;
  • extraversiune – sunt energici, optimisti, sociabili, caracterizati de un nivel ridicat de asertivitate si inteligenta
  • emotionala;
  • agreabilitate – sunt altruisti, orientati pe dezvoltarea comunitatii, modesti si de incredere;
  • nevrotism – sunt capabili de emotii negative si pot deveni tristi, anxiosi, tensionati in conditii de stres.

Activitatea de antreprenoriat este o activitate independentă, desfăşurată pe propriul risc şi orientată spre obţinerea sistematică a profitului ca urmare a utilizării bunurilor, vinderii mărfurilor, executării lucrărilor sau prestării serviciilor de către persoanele înregistrate oficial în această calitate în modul stabilit de lege. Antreprenoriatul este o sursă de inovare şi schimbare, şi ca atare stimulează creşterea productivităţii şi a competitivităţii economice. Cu alte cuvinte ~ Antreprenoriatul~ reprezintă un proces ce constă în identificarea și urmărirea unei oportunități de afaceri, în scopul valorificării acesteia.

Fiecare etapă a dezvoltării societăţii, a fost marcată de antreprenori care, la un moment dat au observat o problemă, au găsit soluţia la această problemă şi oportunitatea de a pune în practică această soluţie.

Antreprenoriatul nu poate exista fără inovație, acesta fiind practic punctul central în jurul căruia se realizează demersul antreprenorial. La scară mai mică este necesar doar să vă doriți să rezolvați o problemă cu care vă confruntați sau observați că se confruntă alții și să vă străduiți să o soluționați iniţiind o afacere prin care să vă puneţi în practică ideea.

Cu toate acestea, antreprenoriatul este un proces care trebuie studiat cu atentie. Iata care sunt etapele procesului antreprenorial:

Identificarea oportunitatii

Oportunitatea poate fi declansata de posibilitatea de obtine un bun sau un serviciu mai rapid, mai eficient sau la o calitate superioara. In acelasi timp, poate fi influentata de factori diversi, precum:

  • schimbari in structura unui sector industrial sau a unei piete de desfacere;
  • schimbari demografice sau ale comportamentelor de cumparare si consum;
  • schimbari in stilul de viata la nivelul grupului-tinta;
  • aparitia de noi tehnologii.

Dezvoltarea conceptului de afacere

Ideea de afacere trebuie sa raspunda unei nevoi din piata, sa se diferentieze de competitie, sa acopere mixul de marketing, care se refera la un produs sau un serviciu, pret, promovare, distributie, sa fie o idee care sa poata fi aplicata in timp util, sa fie sustenabila.

Identificarea resurselor necesare

Resursele difera in functie de profilul si de amploarea afaceri, insa, de cele mai multe ori, includ in primul rand antreprenorul sau dezvoltatorul afacerii, timpul acestuia, forta de munca, logistica metodelor de distributie, materii prime, resurse financiare, locatii, licente, utilaje si echipamente si capital social.

Obtinerea si fructificarea resurselor necesare

Antreprenorul trebuie sa se concentreze asupra asigurarii finantarii activitatii curente pe termen lung. Ca regula generala, antreprenorii apeleaza mai ales la patru categorii de finantatori ai noilor lor idei de afaceri: familie, prieteni sau business angels, banci si fonduri nerambursabile, cea mai actuala si profitabila sursa.

Implementarea si managementul afacerii

Leadershipul este o componenta importanta a antreprenoriatului si cu cat o afacere utilizeaza mai eficient resursele de care dispune, cu atat obtine si rezultate mai bune care sa o diferentieze in piata. Managementul eficient al afacerii implica viziune din partea

conducerii prin utilizarea rezultatelor obtinute pentru a dezvolta afacerea si a ataca noi piete profitabile.

Ca în orice demers inovativ, există și un grad de risc ce poate interveni atunci când inițiezi o afacere.

Riscurile pot fi de mai multe feluri:

De obicei antreprenorul își desfășoară activitatea într-un mediu caracterizat de incertitudine. Odată ce te decizi să pornești o afacere trebuie să cunoști riscurile, să le asumi și să acționezi astfel încât aceste riscuri să fie cât mai mici, să fie ținute sub control.

Odată riscurile asumate, succesul sau insuccesul unei afaceri este dat și de capacitatea antreprenorului de a organiza activitatea din cadrul firmei sale.

MITURI DESPRE ANTREPRENORIAT

Ca orice subiect interesant si cu o istorie relativ recenta, antreprenoriatul a dat nastere mai multor mituri bazate pe stereotipuri.

Iata care sunt cele mai populare cinci mituri despre antreprenori:

1. A fi antreprenor este o calitate innascuta

Este adevarat ca pentru a avea curajul sa pui pe picioare o afacere ajuta un anumit set de trasaturi de comportament care favorizeaza o atitudine antreprenoriala corecta, dar la fel de adevarat este ca o mare parte din atributele antreprenoriale nu sunt innascute, ci se dezvolta prin invatare si educatie.

2. Oricine poate incepe o afacere

Este adevarat ca oricine poate infiinta o companie, din punct de vedere legal, dar nu oricine poate avea o afacere de succes. Pentru acest lucru este nevoie de mai mult decat un set de aptitudini. Sunt necesare cel putin o idee de business si un plan bine pus la punct.

3. Antreprenorii de succes sunt tineri

Bazandu-se pe experienta si cunostintele antreprenorului, varsta nu este un criteriu de diferentiere care sa asigure succesul unei afaceri.

4. Banii sunt cel mai important lucru pentru un startup

Inainte de a te gandi la suma de bani necesara pentru a demara o afacere, trebuie sa ai in vedere lucruri mai importante, care tin de identificarea nevoilor din mediu si competentele necesare pentru a pune la punct un plan de afaceri fezabil. Dupa trasarea strategiei, vei gasi fonduri sau persoane dispuse sa investeasca in ideea ta, daca aceasta este cu adevarat valoroasa.

In orice tara, antreprenorii trebuie motivati sa-si fructifice ideile de afaceri, pentru ca acestia sunt motorul unui climat economic sanatos. Nu trebuie sa neglijam faptul ca toate corporatiile multinationale au pornit, la un moment dat, de la ideile unor antreprenori care prin munca si perseverenta au supravietuit si s-au dezvoltat spectaculos.

Intocmit,

Munteanu Georgiana Expert Informare si comunicare   

   

”Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”

”Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro