ANTREPRENOR

Antreprenoriatul a început să fie recunoscut în timpul monarhului francez Ludovic al XIV-lea care obișnuia să afirme că „burghezii și meșteșugarii vor deveni artizanii bogăției”. De-a lungul timpului mai multe instituții naționale și internaționale având ca principală activitate studierea mediului și a comportamentului antreprenorial au definit antreprenorul astfel: „Un antreprenor este o persoană care, pe baza unor clauze și condiții contractuale, se obligă să presteze în favoarea altei persoane și organizații, diverse lucrări (industriale, de construcții, etc.), în schimbul unei recompense dinainte stabilite. De obicei, aceste lucrări sunt părți componente ale unui proiect.” sau „Antreprenorul care contractează cu subantreprenori părți din lucrarea pentru care s-a angajat față de beneficiar, se numește antreprenor principal. Răspunderea pentru întregul proiect ii aparține antreprenorului principal. Contractul prin care atreprenorul se obligă față de beneficiar să execute un anumit proiect se numește contract de antrepriză.” Cea de-a doua definiție este mai puțin cuprinzătoare, dar introduce concepte noi privind activitatea unui antreprenor.

Un antreprenor sau o antreprenoare este persoana care dorește să își realizeze ideile de afaceri.

Aceste idei se bazează întotdeauna pe cunoștințe semnificative și detaliate despre anumite industrii și piețe, despre nevoile clienților, tehnologie, distribuție și metode de vânzare. Antreprenorul este persoana care reușește să își conducă cu succes propria afacere.

Există o literatură de specialitate foarte bogată care tratează problematica antreprenorului și, în particular, caracteristicile comune antreprenorilor care au succes în demersurile lor antreprenoriale. Cu unele excepții inevitabile, aceștia par a se înscrie în următorul „portret robot” de caracteristici:

1. Încrederea – în primul rând este vorba de încrederea în forțele proprii; dacă noi nu avem încredere în forțele proprii, nu putem avea pretenția ca cei din jurul nostru să aibă încredere în noi.

Odată cu încrederea crescută în forțele proprii este necesar să credem și în forțele echipei pe care o coordonăm deoarece este un efect al muncii noastre.

O altă dimensiune a încrederii vine din trecerea la acțiune și atunci când nu avem încredere în forțele proprii, cum sunt activitățile antreprenoriale care sunt caracterizate tot timpul de inovație cum ar fi: un produs nou, un concept nou, o piață nouă, un nou mod de a combina resursele etc.

2. Asumarea responsabilității – În cele mai multe cazuri persoanele cu un simț dezvoltat al responsabilității tind să considere că problemele cu care se confruntă sunt problemele lor personale, chiar dacă sunt probleme ale altor persoane/entități. Aceste persoane consideră fiecare dificultate ca pe o provocare, fiind caracterizați de sintagma „Rezolvă tot”, iar în cazul în care se confruntă cu un eșec, recunosc fără ezitare că au eșuat în acel demers.

3. Capacitatea de comunicare – Este foarte important ca, în calitate de antreprenor, să deții calități foarte bune de comunicare pentru a transmite în primul rând viziunea pe care o ai asupra viitorului proiect, astfel încât echipa pe care ai creat-o pentru acest demers să poată să înțeleagă tot ce îți dorești de la fiecare membru în parte, dar și de la echipă ca un întreg. În al doilea rând, pentru antreprenor există și partea de mediu extern care necesită și ea foarte bune abilități de comunicare pentru că de foarte multe ori antreprenorul este cel care negociază parteneriate, obține finanțare, transmite investitorilor încredere în demersurile întreprinderii sociale și transmite membrilor comunității informații despre proiect/viziune etc.

4. Orientare către învățare – antreprenorii trebuie să fie dornici să descopere noi modalități de a rezolva problemele comunității în care își desfășoară activitatea, sunt autodidacți și permanent preocupați pentru a înțelege tot ceea ce se întâmplă în jurul lor. De obicei, se înconjoară de oameni cu cunoștințe vaste în domenii complementare domeniului de activitate, dar și cu oameni care știu mai multe decât ei prețuind foarte mult schimbul de informații. Au, de asemenea, o dorință foarte mare de a împărtăși informații celor din jur și o permanentă preocupare spre îmbunătățirea continuă.

5. Om de echipă – pentru a îndeplini scopurile pentru afacerea care va fi creată, este necesară o echipă. O echipă se formează ușor, dar se menține greu, pentru că nu mulți au capacitatea și înțelegerea de a lucra în echipă. Pentru a forma, închega și păstra o echipă, membrii acesteia trebuie să se respecte, să se trateze corect, onest, să pună scopul comun deasupra orgoliului și scopurilor personale.

6. Determinare – antreprenorii sunt caracterizați în permanență de determinare în realizarea viselor, viziunilor, planurilor și altor lucruri pentru care ei consideră că merită să lupte chiar și cu un efort care, poate, dacă ar fi prevăzut la începutul acțiunii, ar demoraliza pe toată lumea, chiar și pe antreprenor, numai că determinarea te ajută să treci peste orice obstacol atunci când motivația succesului este mai mare decât efectele unui eșec.

7. Optimist – dacă nu crezi că există o luminiță la capătul tunelului, nici nu te vei apuca să să o cauți. Acest lucru face ca antreprenorii să fie cei mai optimiști oameni pe care îi poță întîlni în viață. Pentru ei nu există lucru pe care să nu îl poți face, mai degrabă soluții nepotrivite. Fapt ce îi determină să continue să caute soluția potrivită și insuflă acest sentiment și în rândul echipei cu care lucrează, valorificând fiecare oportunitate de a contribui în sens larg la dezvoltarea comunității.

8. Sociabil – antreprenorii pot transmite viziunile, planurile și suportul tuturor partenerilor, fie ei angajați sau parteneri de afaceri (furnizori, finanțatori, clienți etc.). Permanenta lor preocupare pentru comunicare îi face să fie convingători, să găsească persoane care să îi urmeze în drumul pe care îl aleg, să transmită corect informațiile de care au ceilalți nevoie pentru a duce la capăt acțiunea întreprinsă și, nu în ultimul rând, de a afla ce anume își doresc clienții de la anumite produse/servicii pentru ca acesta să inițieze demersuri antreprenoriale.

9. Conștientizarea și acceptarea riscului și a succesului – „Cel mai mare risc este să nu îți asumi niciun risc… Într-o lume în care totul se schimbă foarte repede, singura strategie care are garantat eșecul, este să nu îți asumi riscuri”. – Mark Zuckerberg, fondator Facebook

Antreprenorii sunt cei care au curajul de a fi în prima linie într-o luptă chiar dacă știu că sunt primii care pot fi răniți, dar sunt motivați de faptul că puterea exemplului este cel mai bun motivator pentru cei din jur, iar succesul pe care aceștia îl prevăd ca efect al întregii armate este mult mai mare și merită plătit cu prețul vieții. Iar orice eșec este o realizare datorită experienței câștigate care ne face să fim mai buni și mai pregătiți pentru succesul de după eșec.

De ce să fiu antreprenor?

Acum că am aflat ce este antreprenoriatul şi cam ce abilităţi ne-ar trebui pentru a avea succes în afaceri să ne gândim puţin şi la motivele pe care le-ar avea cineva să pornească o afacere.

Păi, este clar că totul porneşte de la o idee, care apare din dorinţa de a schimba ceva, sau de a rezolva o problemă şi că, deseori, pentru a pune în aplicare această idee, iniţierea unei afaceri pare a fi soluţia cea mai bună.

În cazul tinerilor antreprenori, care pornesc o afacere imediat ce au terminat şcoala, impulsul vine fie de la o idee pe care ei au gândit-o şi/sau au testat-o în timpul şcolii, fie de la exemple din familie sau din anturaj.

            De aici și rolul stagiilor de practică si a procesului de practică si consiliere. Rolul  acestora este ca participanții vor reusi să:

– crească propria capacitate de decizie

– păstreze echilibrul în situații de succes și eșec

– crească rezistența la frustrare

– asume obiective realiste si realizabile

– asume riscuri și să stăpanească situații de incertitudine

– adopte o atitudine proactivă față de propriul viitor și față de cariera

– elaboreze situații alternative

– să comunice cu succes cu potențialii angajatori.

Întocmit,

Munteanu Georgiana

Expert informare și comunicare

”Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României”

”Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro